Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στην προσπάθειά του να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του και να εισάγει την πόλη της Θεσσαλονίκης, στη λίστα με τις πλέον βιώσιμες αστικά Ευρωπαϊκές πόλεις, εκπονεί Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Η εκπόνηση ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός Στρατηγικού Σχεδίου με έμφαση στις συνθήκες κινητικότητας ενός αστικού κέντρου, ανεξάρτητα από το μέγεθός του. Βασικός σκοπός ενός ΣΒΑΚ είναι η διευκόλυνση μετακινήσεων κατοίκων, επισκεπτών και αγαθών ώστε να εξασφαλιστεί στο έπακρο η εύκολη και ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες. Για τον λόγο αυτό, μέσω ενός ΣΒΑΚ προωθούνται τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης (χρήση Δημοσίων Συγκοινωνιών, πεζή μετακίνηση και μετακίνηση με ποδήλατο), που οδηγούν σε αύξηση των παρεχόμενων επιπέδων ασφάλειας όλων των μετακινουμένων, σε μείωση περιβαλλοντικών ρύπων και σε ολική αναβάθμιση της ποιότητας του αστικού ιστού.
Η Θεσσαλονίκη, ως σύγχρονο αστικό κέντρο, αντιμετωπίζει πληθώρα κυκλοφοριακών προβλημάτων τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητά των πολιτών της. Συμφορημένο οδικό δίκτυο, καθυστερήσεις στον συνολικό χρόνο μετακινήσεων, χαμηλές ταχύτητες, παρεμπόδιση κυκλοφορίας σε κύριους οδικούς άξονες λόγω των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και αυξημένα επίπεδα ρύπων και θορύβου είναι κάποια από τα συνήθη καθημερινά φαινόμενα που αντιμετωπίζουμε.
Δυστυχώς, αυτή είναι η εικόνα της Θεσσαλονίκης του σήμερα. Και αυτή η εικόνα αναμένεται να αλλάξει μέσα από την εκπόνηση του ΣΒΑΚ. Με την αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης και την ανάδειξή της σε μια πόλη “έξυπνη”, “ελκυστική”, “πράσινη” και “φιλική” για κάθε μετακινούμενο.